پیامهای جهانی فردوسی و جهان عاری از خشونت
نویسنده
چکیده مقاله:
در روایتهای شاهنامه، از نظر سبکشناسی (stylistic)، تصویرگری ادبی، و خیالپردازی (imagination) غلبه بر توصیف صحنههای جنگ است. اما از دیدگاه مضمونشناسی پیام مسلط (theme) و اصلی بر پرهیز از خشونت و هشدار در برابر افراطیگری و کشتار استوار است. فردوسی بر مبنای حکمت ژرف اشراقی، اسطورهای، و اسلامی از همان آغاز در طراحی داستان «ایرج» ترجیح گفتوگوی مداوم، مفاهمه، صلح، و پرهیز از خشونت را گوشزد میکند و در ادامه، ضرورت گسترش داد و اجتناب از افراطیگری در دوران اول حکومت جمشید را نیز به تصویر میکشد و زیانهای خروج از تعادل و فروتنی را در بخش دوم زندگی وی تبیین میکند. در ماجرای فریدون که بنیاد حکومت سراسری ایران بزرگ طراحی میشود، از زبان فرانک، مادر فریدون، و نیز در خلال منشور حکومتی فریدون نفی خشونت و پرهیز از افراطیگری را تبیین میکند؛ یکپارچهتر از آن، از زبان سیندخت در ماجرای ازدواج زال و رودابه این مهم را نگارگری میکند و سرانجام رستم، این نماد بزرگ ایران و ایرانی، را میوه و نتیجة پرهیز از خشونت و اجتناب از بروز جنگ بین ایران و کابل و ثمرة ازدواج زال سیمرغپرورده با رودابه و بازماندة نسل ضحاک معرفی میکند و همچنان این رهیافت را در تار و پود داستان سیاوش و کیخسرو شکوهمندانه به نمایش میگذارد، حتی این رویکرد فردوسی در گفتوگوهای رستم با اسفندیار برای ترسیم ضرورت پرهیز از خشونت نیز آشکارا جلوه میکند. نهایتاً میتوان گفت که شاهنامة فردوسی به سبب بنیانهای اسطورة ایرانی بر پایة مسائل بنیادین انسانشناسانه استوار شده است و موضوع اصلی و کلان آن را انسان، اضطرابها، و دغدغههای انسانی تشکیل میدهند؛ این مضامین نهتنها در سراسر بخش اسطورهای جلوهگرند، بلکه در عمدة بخشهای پهلوانی نیز حضوری جدی دارند. فردوسی حتی در جایجای بخش تاریخی نیز حکیمانه مسائل و دغدغههای انسان را بهصورتی پررنگ و پرمایه در نظر گرفته است. اساس حکمت فردوسی نیز اعتلای هویت انسانی، آزادگی انسان، داناییمحوری، خردورزی، دانشیمردی، فرزانگی و پرهیز از طمع، خودستایی، ستمگری، خودفراموشی، و خودباختگی است. در روزگار ما تعدد جنگها و صدمات ناشی از آن در انسان مدرن حکایتگر آن است که یکی از عمدهترین نیازهای انسان امروز پرهیز از خشونت و افراطیگری است که فردوسی قرنها پیش دردمندانه، هنرمندانه، حکیمانه، و با زبانی غیرمستقیم گفتوگو و مفاهمه را پیام مسلط شاهکار خویش قرار داده و گونة حماسی را به ظرفیتی برای نکوهش منازعه، مخاصمه، خشونت، و بیان مضرات جنگ و کشتار تبدیل کرده است.
منابع مشابه
پیام های جهانی فردوسی و جهان عاری از خشونت
در روایت های شاهنامه، از نظر سبک شناسی (stylistic)، تصویرگری ادبی، و خیال پردازی (imagination) غلبه بر توصیف صحنه های جنگ است. اما از دیدگاه مضمون شناسی پیام مسلط (theme) و اصلی بر پرهیز از خشونت و هشدار در برابر افراطی گری و کشتار استوار است. فردوسی بر مبنای حکمت ژرف اشراقی، اسطوره ای، و اسلامی از همان آغاز در طراحی داستان «ایرج» ترجیح گفت وگوی مداوم، مفاهمه، صلح، و پرهیز از خشونت را گوش زد می...
متن کاملاسلام سیاسی انقلاب اسلامی و جهان عاری از خشونت
امام خمینی(ره) با تأکید بر اصل «پیوستگی دین و سیاست»، توانست انقلابی را در ایران رهبری نماید و بهثمر رساند که نه تنها بساط استبداد و ستم رژیم شاهنشاهی را درهمپیچید، بلکه برای خود، نمادی از مقاومت هویتی و فرهنگی نیز برجای گذاشت. از آنجا که مهمترین ویژگی اسلام موردنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران «سیاسی بودن» آن است، بنابراین اسلام مطلوب انقلاب اسلامی که در ع...
متن کاملآموزه های دیپلماسی اسلامی برای جهان عاری از خشونت
از دیدگاه این مقاله، در دیپلماسی اسلامی آنگونه که از آیات و روایات و نیز سیره پیامبر اکرم (ص) بر می آید، اصالت نه با جنگ است و نه با صلح، زیرا هر دو پدیده ریشه در طبیعت انسان و جوامع بشری دارد و از آنها گریزی نیست اما با توجه به هدف و آرمان نهایی اسلام که همانا سعادت همه جوامع بشری در جهانی آکنده از صلح و عدالت است، صلح طلبی به قاعده اصلی دیپلماسی اسلامی تبدیل شده و جنگ و خشونت حالتی...
متن کاملاسلام سیاسی انقلاب اسلامی و جهان عاری از خشونت
امام خمینی(ره) با تأکید بر اصل «پیوستگی دین و سیاست»، توانست انقلابی را در ایران رهبری نماید و به ثمر رساند که نه تنها بساط استبداد و ستم رژیم شاهنشاهی را درهم پیچید، بلکه برای خود، نمادی از مقاومت هویتی و فرهنگی نیز برجای گذاشت. از آنجا که مهم ترین ویژگی اسلام موردنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران «سیاسی بودن» آن است، بنابراین اسلام مطلوب انقلاب اسلامی که در عمل به کارگرفته شده و به حاکمیت دست...
متن کاملانقلاب اسلامی و صلح سازی برای مدیریت جهان عاری از خشونت بایسته ها و چالشها
صلحسازی از دغدغههای اصلی همه ی جوامع بشری بوده است. اگر نگرش کلازویتزی نسبت به جنگ در رهیافتهای روابط بینالملل به کناری گذاشته شود، میتوان مدعی شد که همهی رهیافت های فکری در نگرشهای آکادمی دیپلماسی و روابط بینالملل برای مدیریت نظام جهانی به دنبال صلح سازی هستند. نظریههای حلالمسائلی و غالب در روابط بینالملل خواهان تغییرات مبتنی بر نگرشهای خود، اما با حفظ وضع موجود در ساختار هندسه نظم...
متن کاملآموزه های دیپلماسی اسلامی برای جهان عاری از خشونت
از دیدگاه این مقاله، در دیپلماسی اسلامی آنگونه که از آیات و روایات و نیز سیره پیامبر اکرم (ص) بر می آید، اصالت نه با جنگ است و نه با صلح، زیرا هر دو پدیده ریشه در طبیعت انسان و جوامع بشری دارد و از آنها گریزی نیست اما با توجه به هدف و آرمان نهایی اسلام که همانا سعادت همه جوامع بشری در جهانی آکنده از صلح و عدالت است، صلح طلبی به قاعده اصلی دیپلماسی اسلامی تبدیل شده و جنگ و خشونت حالتی استثنایی و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 1- 21
تاریخ انتشار 2016-12-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023